úterý 5. srpna 2008

Fotokomora a světlo

Fotokomora místnost kterou pan Pitucha, náš předseda, nazývá temnou svatyní. Temnou hlavně kvůli tomu, že v ní musí být možné udělat tmu. Když jsem dělával v koupelně, musel jsem zakrývat okna několika vrstvami látky. Teď mi stačí zavřít dveře.
Ve fotokomoře musí však být trošku vidět, takže v ní musí být i světlo. Nemůže to však být světlo ledajaké, ale světlo ochrané, to znamená, že fotopapíry nejsou na takové světlo citlivé.

Černobílá fotografie
Dnešní černobílé fotopapíry bývají citlivé na světlo modré, případně modré a zelené. Takže když budeme svítit žlutým nebo červeným světlem tak by to mělo být bezpečné. Mě se osvědčila červená žárovka, kterou dělá Philips v kombinaci ze žlutými diodami, ty jsem si zapojil sám. Těch řešení je spousta, existují aladinky s filry, diodová světla kaiser, lze s úspěchem použít i červenou blikačku k jízdnímu kolu. Znám dokonce i pána, který si do fotokomory nechává pronikat světlo z pouličních lamp, ty sodíkové výbojky jsou asi vhodné také.
U černobílé fotografie je moc pěkné, že můžete pozorovat vznikající obraz v misce. S vhodnou společností v tom přítmí to může mít přímo erotický náboj.

Barevná fotografie
Barevné papíry jsou citlivé na celé spektrum. Jen kolem 585 nm je ta citlivost maličko menší. Proto mám ty jantarové diody, když se opatrně svítí při barevném procesu, tak alespoň slabě vidím na misky a pinzety. Vznikající obraz je schovám v temnotě misky.

Zelené žárovky
Stále se prodávají jako ochranné světlo zelené žárovky. Zelené přítmí je v mnoha ohledech příjemnější než červené a vznikající obraz v misce je lépe patrný. Proč je tedy nepoužívám?
Důvodem jsou multigradační papíry. Pokud máme papír u kterých je uvedena gradace, třeba C,N,S,Sp tak ty bývají nejčatěji citlivé na modré světlo. U nich je zelená žárovka bezpečná. Pokud ale používám papíry multigradační (též varianty), ty bývají citlivé na zelené světlo a tam zelená žárovka bezpečná není.

Nakonec na každých papírech je návod a tam je bezpečné světlo zmíněné. Jestliže jsem vám minule psal dobrém světle, dnes bych přidal přání dobré tmy.