pátek 22. srpna 2008

Objektivy - pevná skla a zoomy

Když jsem někdy koncem 80-tých let viděl v bazaru Pentaxe se zoom objektivem, naprosto jsem propadl snění. Měl jsem tehdy Praktiku se třemi objektivy 2,8/135; 2,8/50tessar a 2,8/35. Tady byl foťák, kterej měl všechny tyhle skla v jednom, a ještě navíc ty ohniska mezi. Že má světelnost někde kolem 4-5,6 jsem neřešil, stejně jsem většinu fotek clonil, a že v hledáčku uvidím kulový mi vůbec nedošlo.
Fotil jsem svou praktikou dál až do roku 2003 kdy odmítla přetáčet filmy a já se rozhodl obměnit fotoaparát za moderní kinofilmovou AF zrcadlovku se zoomovým objektivem. Proměnlivá ohnisková vzdálenost mě z počátku velice uchvacovala, stejně jako AF ostření. Jenže jsem si v tu dobu zas udělal fotokomoru a své výtvory se chystal nazvětšovat sám. Jenže pod zvětšovákem to nebylo stejné jako dřív. S praktikou se mi nikdy nijak skvěle neostřilo, ale moje úspěšnost ostřit na oči byla určitě 10x vyšší u toho skvělého AF.
A když už jsem zaostřil dobře, stejně bylo vše nějak nehezky měkké. Začl jsem se pídit po tom, čím to může být. Díky internetu, který jsem měl v práci jsem se dozvěděl spoustu užitečných věcí. Není zoom jako zoom, zoomy by měli mít světelnost 2,8 rozsah raději menší....

Netrvalo to příliš dlouho a já se seznámil naším Guru, předsedou panem Pituchou. Stačil jediný úsměv nad mými starostmi, abych se dozvěděl pro mě tehdy nechtěnou pravdu. Slušnej objektiv má jen jednu ohniskovou vzdálenost. Pak mi ukázal 10 náhodně vybranejch fotek a nechal mě abych vybral ty, který jsou lepší než jiný. Takové jejichž obraz jako byl tvořen v prostoru, aby vše co je ostré i to co je neostré mělo v sobě nějakou vnitřní logiku a harmonii.
Bylo to jasný, ani jedna z těch co jsem vybral nebyla zoomem. Byly to fotky focený belarem, tessarem, jupiterem,a pevným nikkorem 2,8/20.

Dnes už mám jediný zoom, který má tak špatnou kvalitu, že ho ani nenasadím, ani neprodám.
U objektivu nejde jen o ostrost, ty nejlepší zoomy ji mají, jde i o zobrazení toho co ostré není (bokeh), jde o ztráty kontrasu v protisvětle, .... Jo a AF ostření už taky moc nevěřím, dávám pozor jestli není vedle a na to je potřeba sklo co vpustí dost světla.

Na svatbu kamaráda mi stačili 2 těla a dvě skla, 24 a 50mm. Nic víc nebylo třeba. Na výlet stačí jedno tělo 2 skla. Na Mamiyu RZ taky žádnej zoom nemám, i když se snad dva dělají.

Jinak u těch horších zoomů i na zrcadlovkách je ta horší kvalita vidět i na fotkách 9x13 a to docela dost.